torsdag 24 januari 2008

Läskonventionen

Mina läsrättigheter...


... jag tar mig rätten att vara läsare


* rätten att inte förstå och inte vilja gå djupare in på varför
** rätten att köpa böcker av rent habegär - den är ju så vacker
*** rätten att öppna boken i mitten och läsa där
**** rätten att inte ingå i litteratursamtal kring den boken jag har läst
***** rätten att somna mitt i en mening och ta den med mig in i drömmen
****** rätten att skratta högt på offentliga platser när boken fullkomligt kittlar under fötterna

Anne-Marie Körling
som delvis har konstruerat några rättigheter, Svante har annars skrivit dem jag skriver under... men då jag initierade ämnet vill jag göra ett självständigt inlägg. I stort sett tycker jag nog att läsaren, när man väl blivit en läsare, är suverän. Jag vill ha vetorätt över min läsning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Just det där fenomenet att man drömmer vidare på en bok är ganska outforskat, väl. Fast jag vill minnas att din husgud Marcel P skriver om det, Anne-Marie. Kanske ett ämne för den mer psykologiskt orienterade litteraturvetenskapen. Man skulle kunna göra laboratorietester. Läs och sov. Förkortat LoS-projektet. Jag anmäler mig, som Tranströmer skriver.

Anonym sa...

FNISS! Anne-marie

Anonym sa...

Anne-marie! Varför använder du det där "anonym"?

Det där med drömmande är för övrigt oerhört intressant. Vilka berättelser man kan skapa i det undermedvetna!

Nu åter till skrivaruppgiftsskrivandet.