måndag 7 januari 2008

Bokstäverna och bilden




Ibland vill det sig inte. Eleven hade till uppgift att skriva en egen artikel utifrån en redan skriven artikel. Eleven bet på pennan. Så fort pennan snuddade pappret suddade eleven ut sina ord. Det blev inget skrivande. Det blev ingenting. Det var en knepig artikel. Den var inte självvald. Den var utvald och utdelad.
- Du får gärna rita en bild försökte jag.
- Äh! Det är väl inga ord i den.
- Du kan börja med att rita en bild, försökte jag lirka.
Eleven fick ingen ordning på bokstäverna, orden eller meningarna.
- Så lämna dem ett tag, manade jag. Då gjorde eleven det. Lämnade bokstävernas oreda och ritade bilden. Ur sin egen bild kunde han sedan skriva sin artikel.

Anne-Marie Körling

Inom en snar framtid kommer jag presentera ett mycket intressant arbete kring Tranströmers diktning. Arbetet var så målande och språkrikt att jag visade upp det för författaren.
Så kan det gå.
Nyfiken?
Välkomna tillbaka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser en bild inne i mitt huvud. Eller kanske snarare en film. Så formar sig bokstäver till ord och meningar och jag fäster bilden på ett papper.

Nej, nu ljög jag lite, jag fäster dem först på datorskärmen.

Bilder, film, bokstäver, dator, papper. Skrivande.

Unknown sa...

Mycket nyfiken!
/Janis

Svensklärarföreningen sa...

Då ska jag snart publicera det... Anne-Marie