tisdag 18 december 2007

Danska företag i Sverige har skum reklam

På Göteborgs lokala TV4-sändningar finns mycket reklam för lokala firmor - som verkligen känns lokal. I hela kroppen. Kurt Olsson och Glenn Hysén, bred götebosska och goa gubbar för hela pengen. Allt andas den folkliga amatörism som göteborgare älskar (även om nu allt från Göteborg är inte skit – särskilt inte radio, och musikscenen står sig också. Men all teve – både på SVT och fyran – får mig att i panik kasta mig efter fjärrkontrollen).

Märkligast reklam har dock Jysk (dansk firma som säljer heminredning billigt). Varje obegriplig reklamfilm avslutas med deras slogan Jysk – ett bra erbjudande. Jag har ofta grubblat över detta bra erbjudande. I mina öron låter bra inte bra när det gäller reklam. Bra skriver man när något är dåligt, men inte kostar något. Bra i reklamspråk kan inte tolkas som något annat än nätt och jämnt godtagbart. Försök själva: våra möbler har bra kvalitet. Vår nya jacka har bra egenskaper mot regn.

Och hur skall vi tolka ordet erbjudande i detta sammanhang? Det låter konstigt att använda på detta sätt. Vilket erbjudande? Bra erbjudande till skillnad från vadå? I reklamen nämns alltid flera produkter; inget av dem tycks utmärka sig från de andra. Är det inte snarare ordet affär vi är ute efter, Jysk – en bra affär.

Och det är då jag börjar fundera om inte detta är någon slags översättning från danskan – kanske ett bra erbjudande där betyder en bra affär med samma betydelse? Kan någon hjälpa till?

Hjälp behöver jag också med att tolka flygbolaget Sterlings slogan som jag såg på Landvetter i morse (jag befinner mig nu i Kaunas, Litauen). Sterling gjorde reklam för sina flyg Göteborg-Stockholm (eller för bolaget generellt - det framgick inte riktigt?) med: Massor med avgångar flera gånger i veckan.

I mina öron betyder massor verkligen massor – så många att det är svårt att räkna. Flera på reklamspråk tolkar jag snarare som just fler än en. Gärna inte mer än typ tre. Kan ni se bilden framför er? En fullkomlig armada av danska flygplan från Göteborg till Stockholm varje måndag och onsdag. I sitt nuvarande skick är denna slogan svår att förstå.

Också här misstänker jag någon sorts översättning, från danskan kanske? Finns det någon av er som kan såpass mycket danska att ni kan ställa upp en hypotes? Eller var det ordet fler (än vad vi hade förut) som de egentligen tänkte skriva? Eller ska vi tolka det som att det går flygplan flera gånger i veckan till massor av olika orter?

Martin Sandberg läser alltid Jyllandsposten på planet mellan Köpenhamn och Vilnius. Det är tokroligt att läsa de islamofoba artiklar som varje dag finns i denna tidning. Idag handlade det om korstågen. Läs denna förfärliga soppa här och gläds över att svenska tidningar numer ytterst sällan publicerar liknande rasistisk pseudovetenskaplig smörja. Danskar verkar verkligen besatta av islam.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Karin S sa...

Ett bra erbjudande? Nja, det låter väl inte så bra. En bra affär onekligen bättre, men än är man inte där liksom, först måste man gilla erbjudandet.
Språket känns inte särskilt smidigt, håller jag med om.
Jag skulle vilja få in den tveksamma termen "gilla läget" i sammanhanget.
Okej, du har inte råd med dyra fina möbler, ta den danska skiten och gilla läget. Typ.

Vad gäller flygplansgrejen så är den i mina öron motsägelsefull, massor av avgångar dygnet runt - ja! Men inte då och då. Det blir just motsägelsefullt.

Generellt tror jag inte att reklamare har ett särskilt undersökande förhållande till sitt språk. Jag ser grodor hela tiden och är glad att jag inte är svensklärare för jag skulle få gå runt med rödpennan på stan och så vidare.

Slutligen, danskarnas muslimska befolkning är ju också mer aktiv politiskt än den i Sverige, eller har jag fel?
Islamismen som politik har liksom tagit sig in i samhället, inte bara i subkulturen, och det tror jag sätter spår.
Det gör det ju här i Frankrike också.

Kanske kommer turen så småningom även till Sverige i den frågan.

Jacob C sa...

Som SVT - fri television...

Anonym sa...

Hej Karin! "ta den danska skiten och gilla läget. Typ." Det är ju en briljant slogan! :^) Men visst är det konstigt! Efter att ha mediterat ytterligare blir det ännu konstigare: på svenska kan väl bara ett bra erbjudande gälla något noga specificerat? Typ: Två grillade korvar med mos och bostongurka för bara 39:-, - ett bra erbjudande! Men inte heller här låter det ju riktigt bra... (glömmer texten på den billigaste och äckligaste mjukosten som fanns på nittiotalet. När man väl förnedrat sig med att köpa den så fick man en liten käck slogan som en spark i nyllet dessutom: "Både billig och god! Ett klokt val!")

Men jag tror nog att det måste vara några lokala reklammakare på något industriområde på Hisingen som ligger bakom, snarare än att vi ska skuldbelägga danskarna. Visst finns Sveriges bästa och största reklambyrå i Göteborg, men uppenbarligen några av de sämre också (även om vi kanske inte ska skälla på Jysk för mycket - idén är ju att vi skall förstå att det är BILLIGT - och det förstår vi ju onekligen. Jmfr de handtextade helt felstavade orangea posters som pryder alla svenska närbutiker - typ "Comvik Kontant kort 100 NU 93 :-" Budskapet - här finns det riktigt billiga kontantkort - är helt solklart).

Annars angående reklam blir jag ofta häpen över att det finns så mycket bra reklam! Youtube översvämmad med överintelligenta reklamfilmer just nu.

Angående Danmarks flyktingdiskurs tror jag inte att det är läge för att ge sig in i den diskussionen, det verkar som om du och jag har olika utsikt i denna fråga. Men angående Danmark är ju det paradoxala att Danmark förutom att hela tiden skärpa regler och lagar för att ge små nålstick åt framförallt muslimska invandrare, dessutom är mycket bättre på att integrera dem som kommer - framförallt genom en mycket bättre fungerande arbetsmarknadspolitik än vad vi har (är det inte talande att det finns ett nytt läromedel för invandrare i svenska som heter "Drömmen om ett jobb" (Bonnier utbildning, Kristina Asker 2005). Varför Danmark har en mycket råare diskurs runt islam än Sverige tror inte jag är grundat i verkliga förhållanden (då skulle förhållandet varit det motsatta) utan att just media i Danmark - inte minst Jyllandsposten, Danmarks motsvarighet i allt annat till DN - skapar en bild av muslimer och islam som upplevs som rasistisk i många andra länder. Grundorsaken är naturligtvis Pia Kjærsgaard och Dansk Folkeparti som i sin egenskap som vågmästare i danska riksdagen kunnat driva igenom en lagstiftning som saknar motsvarigheter i EU. Givetvis handlar det också om att muslimska extremister i Danmark får helt oproportioneligt utrymme i media i förhållande till sin betydelse (eftersom tidningar i Danmark säljer på att måla upp ett "islamistiskt" hot, och är mycket duktiga på att utnyttja detta för att dra till sig fler anhängare. Hela Muhammedkrisen är ju ett exempel på hur fundamentalistiska muslimska grupper, Jyllandsposten, Fogh Rasmussen och Dansk Folkeparti agerar i symbios för att stärka sin plats i offentligeheten. Jmfr hur Vilks rondellhund hanterades i Sverige. Jag tror inte att islamismen överhuvudtaget kommer att bli någon som helst kraft i Sverige, och jag tror heller inte att Sverigedemokraterna kommer att spela någon som helst roll i Sverige - några stackars kommuner i Skåne undantagna.

Obs! Jag tror att läget i Frankrike är annorlunda än i Sverige och Danmark. Frankrike tror jag har enorma problem med förorter, integration över huvud taget - och islamister finns nog därför på allvar.

Jacob och Karin - ni borde vara presenteras för varandra! Jacob jobbar på franska institutionen i Gbg och Karin bor i Paris.

Jacob - SVT - fri televsion är jättejättekonstigt när du säger det. Betydelsen måste ju givetvis komma från fri i t ex fri fackförening (Solidarnosc t ex) men SVT är ju motsatsen eftersom deras uppdrag i detalj är klubbat i Sveriges riksdag (inget ont i det - tvärt om. Men fri - från vad då?) Skulle inte "obunden" vara bättre? När man tänker efter har ju det engelska "free" smittat av sig på svenskans fri, typ som i: "...och på köpet får du 10 fria kanaler", eller "fri hemkörning". Och det är ju just det som SVT inte är - eftersom man ju betalar licens... Skumt Jacob. Inte bara lokal göteborsk reklam för danska firmor som är skum således.

Karin S sa...

Martin,
Jag har alltid tyckt att det finns rätt mycket bra reklam på svenska. I Frankrike är ALL reklam fullkomligt obegriplig utom den för lyxprodukter som är väldigt tjusig då. Men resten - man fattar ingenting!

Och främlingsfientligheten.
Den är så jäkla komplex, särskilt trassliga förorter ihop med media och ihop med politik på internationell nivå.

Och att Frankrike har ett jätteproblem med integration, i synnerhet av andra och tredje generationens invandrare som ju i regel är franska medborgare och inget annat, är ingen underdrift.
Jag höll på att säga att det är först där, i de generationerna som problemen mer eller mindre uppstår ihop med ekonomi som går kräftgång.

Men det förklarar ju egentligen inte främlingsfientligheten.

Jag såg ett teveprogram om vilka som hade röstat på Le Pen här för något år sen. Det var en sorglig samling. Folk som bodde på en ort där enda industrin hade lagt ned, folk som jobbade dubbelt och ändå inte hade råd att låta barnen plugga vidare, folk som inte hade råd att bo kvar...
Misären talade sitt tydliga språk. De eventuella främlingsfientliga utfallen hade teveteamet nogsamt klippt bort. Det enda som återstod var människor som tyckte illa om de andra (läs invandrare) som levde på bidrag.
Det syntes verkligen att det fanns en grogrund för missnöje och hopplöshet, sedan lång tid tillbaka. Och jag antar att det är just motsvarigheten till de här grupperna som är SDs eventuella väljare. Kanske och förhoppningsvis är de färre i Sverige.

Men hela frågan är jättekomplex. Jag tror inte att man ska ropa hej för Sveriges räkning, men jag tror i och för sig att själv utgångspunkten och läget är mycket bättre än det franska.

Fast sen måste nog även svensk integrationspolitik (heter det så?) bli bättre.

Anonym sa...

Riktigt, svensk integrationspolitik är riktigt dålig, just för att det är så svårt att etablera sig, och att det tar överjävligt lång tid att få ett beslut. Ett annat problem just nu är att det kommer väldigt mycket flyktingar från Irak (lika många till Södertälje hittills i år som till USA och Kanada sammantaget..) vilket ger stora problem för de stora mottagarkommunerna. Credit till Malmö, Göteborg och Södertälje!

Det finns ju en väldigt stor diskussion i Sverige om etnisk gängkriminalitet, som blivit väldigt stort inte minst i Göteborg. Även om denna egentligen berör ganska få, pekar det på att Sveriges integrationspolitik har problem.

De undersökningar som gjorts på SD:s väljare har gett ett förvånande resultat. De riktigt svåra helt nedgångna landsändarna som finns i Frankrike finns ju inte riktigt i Sverige. Landskrona har visserligen 23 % sverigedemokrater i fullmäktige, men kan ju inte jämföras med vad heter det ... Vitriolles?

De som sitter för Sverigedemokraterna ute i kommunerna är övervägande rättshaverister - småföretagare med skatteskulder, ofta förtidspensionerade etc - folk som skyller sitt livs misslyckande på andra - t ex invandrare. Men väljarna är RIKARE än genomsnittsbefolkningen, oftare egna företagare och aggressivt ointresserade av politik, samhälle etc - allt är ju bara skit i alla fall. Den andra stora gruppen är unga LO-män som tycker det är för mycket dalt i samhället generellt.

Det är detta som gör att SD inte kommer att bli en kraft i Sverige - invandringsfrågan är inte stor i Sverige, och det finns inga andra frågor som man kan exploatera. Välfärdsfrågan försöker man med - men extremt svårt att konkurrera med populistiska välfärdsnationalister av Socialdemokraternas vänsterflygels snitt (därmed inte sagt att dessa nödvändigtvis har fel. Men vi tar diskussionen om Ulvskog och Nuder vid ett annat tillfälle, ok?). Och när egenföretagarna som kör BMW-SUV för 600000 kommer på att den man röstat in är förtidspensionerad, misslyckad skattehaverist etc så ... röstar man på denne igen?

Angående integration i Frankrike - jag läste en artikel i Time magazine i våras om fransk brain-drain. Det är inte bara barn och barnbarn till invandrare som har enorma problem att komma in, utan enligt artikeln också nyutbildade unga fransmän, som har att välja mellan att stå längst ner i företagshierarki i tio år hunsade av stygga mellanchefer till skitlön, eller ta tåget till London, får skitbra lön, egen avdelning att basa över och mycket stora möjligheter till avacemang. Sverige verkar nog vara lite mer som Frankrike på denna punkt är jag rädd.